Cholin

Cholin se dříve řadil mezi vitaminy skupiny B, označoval se jako vitamin B11. Je rozpustný ve vodě, vstřebává se ve střevech a jeho nadbytek je vylučován močí. Naše tělo je schopno si ho v určitém množství vytvářet samo, ale je také nutné ho přijímat ve stravě. Cholin se produkuje hlavně v játrech, ale i dalších tkáních, a sice z aminokyselin (např. methionin) za přítomnosti vitaminu B12 a kyseliny listové. Cholin je důležitý pro neutralizaci škodlivých látek v játrech a k jejich odvádění z těla. Pomáhá předcházet hromadění cholesterolu a společně s některými aminokyselinami je důležitý pro správný přenos tuků do buněk. Díky tomu zabraňuje rozvoji aterosklerózy i vzniku srdečně-cévních onemocnění jako infarkt a mrtvice. Cholin je rovněž nezbytný pro fungování nervového systému (je základním stavebním kamenem acetylcholinu), protože přenáší nervové vzruchy.

Mezi nejlepší zdroje cholinu patří vaječné žloutky, játra, rybí maso, luštěniny, obilné klíčky, mléko či listová zelenina. Doporučovaná denní potřeba cholinu se pohybuje kolem 600 mg, u žen je to pak o něco méně. Vyšší množství cholinu je třeba přijímat při dlouhodobém stresu. Nedostatek cholinu v organismu se projevuje zhoršením paměti, zapomnětlivostí a špatnou koordinací pohybů. Z dlouhodobého hlediska pak může dojít k ukládání tuku v játrech. Ale vzhledem k tomu, že ho v potravě většinou přijímáme vyšší množství, je jeho nedostatek spíše vzácný. Pokud bychom cholinu naopak přijímali příliš mnoho, můžeme trpět nechutenstvím či bolestmi svalů.

Produkty, ve kterých Cholin najdete:

Kosmetické složky podle prvního písmene:

Kosmetické složky podle hodnocení: